تأملی بر تبیین مفهومی معنویت در نظریه عقلانیت و معنویت با نگاهی به معنویت قدسی
نویسنده
چکیده مقاله:
پردازش معنویت به منظور ارائه آن در عرصههای مدیریتی، امری ضروری است. در این باره پروژهای با نام «عقلانیت و معنویت» ارائه شده است که دارای چالشهای متعدد صوری و نظری است. این مقاله ضمن ارائه تعاریف و تبیینهای ایشان از معنویت، با نگاهی به معنویت قدسی، چالشهای یادشده را آشکار کرده و روشن ساخته است که تبیین معنویت، جز با مراجعه به دادههای وحیانی، ساختاری قابل دفاع پیدا نمیکند.
منابع مشابه
تحلیل نظریه عقلانیت و معنویت
نسبت دین و تجدد یکی از موضوعهای مهم عرصه دینپژوهی است. از مهمترین نظریاتی که در این زمینه مطرح شده، نظریه عقلانیت و معنویت مصطفی ملکیان است. این نظریه با محوریت بخشیدن به مؤلفههای اجتنابناپذیر تجدد به مواجهه با دین سنتی میرود و ضمن مقایسه این مؤلفهها با ویژگیهای اصلی دین سنتی، حکم به تعارض میان این دو کرده، فهم سنتی از دین در جهان مدرن را، کارآمد نمیداند. در جنبه ایجابی، این نظریه، فهم...
متن کاملضعف ساختاری نظریه عقلانیت و معنویت
نظریه عقلانیت و معنویت تلاش دارد با پیوند میان معنویت و عقلانیت، رنجهای بشری را چاره کرده، آرامش برای انسان هدیه آورد؛ هدفی که دین را- به جهت ناتوانی از شناخت رنجهای اصلی بشر و راه علاج آنها در دنیای معاصر- از تأمین آن ناتوان دیده، معنویت را در عصر حاضر جایگزین مناسب آن میداند. این رویکرد به عنوان یک نظریه طبعاً باید از چارچوب و ساختار صحیح برخوردار باشد و تأکید زیاد نظریه<...
متن کاملمدل مفهومی معنویت قدسی مبتنی بر قرآن در سازمان
معنویت در سازمان موضوعی است که در سالهای اخیر در ادبیات مدیریت، سطحی جهانی یافته است. معنویت محصول فرهنگ سازمانی است که دارای ابعاد رفتاری، گفتاری و اعتقادی است، بهگونهای که به یک تلقی مشترک بین کارکنان سازمان تبدیل شود. قرآن کریم با توجه به اینکه خود و دادههایش برآمده از وحی و ناظر به تبیین دین فطری است، دربرگیرنده قابلیتی منحصر به فرد در دادههای معنویت قدسی است. این مقاله با بهرهگیری ا...
متن کاملنقد درونی تباین دین و معنویت در نظریه پیوند معنویت و عقلانیت
تباین میان دین و معنویت، یکی از نتایج نظریه پیوند عقلانیت و معنویت است. نظریهپرداز در این رویکرد، معنویت را در سه ویژگی اصلی با آموزههای اساسی دین ناسازگار دانسته است. وی آخرتگرایی، مابعد الطبیعه سنگین و تقلید را سه ویژگی اصلی دین میداند که با سه مؤلفه اصلی و اجتنابناپذیر معنویت، یعنی دنیاگرایی، مابعدالطبیعه سبک و زندگی اصیل انسان معنوی، متباین میداند. به باور ایشان تباین در مؤلفههای اصل...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
عنوان ژورنال
دوره 12 شماره 46
صفحات 129- 144
تاریخ انتشار 2016-10
با دنبال کردن یک ژورنال هنگامی که شماره جدید این ژورنال منتشر می شود به شما از طریق ایمیل اطلاع داده می شود.
کلمات کلیدی برای این مقاله ارائه نشده است
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023